onsdag 30 januari 2013

.Egen barnmat.

Eftersom jag älskar att laga mat så lagar jag också en del barnmat själv. Dels för att jag gärna vill veta vad maten innehåller, dels för att det är roligt och dels för att det blir billigare.

Det går ungefär fyra burkar barnmat per dag så då kan ni ju själva räkna ut vilka kostnader som finns. Eftersom det tillkommer gröt, välling, ersättning, blöjor, tvättmedel osv så försvinner barnbidragen innan vi ens hinner blinka. Utgifter som vi givetvis jättegärna har, men kan man spara lite genom att göra egen mat så inte oss emot. Så slipper vi betala gör barnmat som innehåller en stooor mängd vatten..

Så, till min egentliga anledning till inlägget, vad är era bästa barnmatsrecept? Jag tar mer än gärna emot dessa. :) Och även om ni har andra tips och trix för att det ska bli poppis hos dom små liven..

10 kommentarer:

  1. Mitt tips är att krydda friskt - min kille älskar det! Han är 8,5 månad och en favorit är fiskgryta med lax, sötpotatis, ärter, potatis, vitlök, kokosmjölk och currypulver!

    SvaraRadera
  2. Hej! Klart man delar med sig.

    Det här slukade de: http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/08/pasta-med-broccoli-for-sma.html

    Gott och matigt till mellis, men inte varje dag för då blir det stopp i magen:
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/10/appel-och-sotpotatispure-med-blabar-for.html

    När någon av mina börjar spotta, kladda eller bli sur brukar det hjälpa att sjunga lite eller fåna sig. Det är lättare att mata en unge som fnissar!

    SvaraRadera
  3. Om de har testat sig igenom smakportioner kan ni mixa den mat ni själva äter om den inte är stekt men laga i så fall utan salt och salta er vuxnas mat i efterhand. Förenklar en del...

    SvaraRadera
  4. Va bra! Jag vill också ha tips ;) Nils verkar gilla det mesta bara det smakar lite. Jag har kokat både fisk och kyckling i kokosmjölk för att få lite smak och det gillas.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  5. Men oj 4 burkar! Det är ju massor! :-) Visst är det smidigt ibland men det är ju sååå mkt roligare/nyttigare/billigare med eget. Jag lagar ofta det vi äter fast utan salt men med kryddor man ska inte fega :-)

    Detta recept hittade jag på en dag som tydligen har blivit väldigt poppis hos de flesta bloggar har jag märkt.

    Falukorv(hög kötthalt)
    Potatis
    Gul lök
    Morot
    Sist hade jag i palaternacka, lagerblad och vitpeppar- nom nom tyckte Isak :-)

    Kalop
    Högrev benfri
    Potatis
    Morot
    Palaternacka
    Lök
    Kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad
    Provade att frysa in den men den blev jätte vattnig :-(

    Idag kokade jag en kycklingfilé, morot, rödlök vitpeppar en pytteliten vitlöks klyfta och risvid sidan och sen blanda
    också poppis.

    Torskfile, potatis, färska valfria örter typ dill och en skvätt citron också jätte poppis.

    Efterrätter har jag gjort eget också
    Plommonpure (helst ekologiska) blötlägg under natten och mixa
    Aprikos puré järnrikt och sött samma sak där helst ekologiska. Blöt och mixa :-)
    Ta en mogen mango, ekeolgiska bananer, en kiwi och en skvätt saft från en apelsin och mixa- jättegott :-)

    Lycka till!




    SvaraRadera
  6. Cornelia ratade den köpta maten så jag gjorde all mat själv. Utgick från den andra moseboken. Har lagt upp lite recept i min blogg, under barnmat tror jag den hette. Kan tyvärr inte länka från mobilen.

    Lillaunderbarn.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Jag har köpt några ottobre tidningar, perfekt med flera olika mönster i samma tidning sen har jag även gjort om vissa mönster. Nåt annat som jag har gjort är att rita av kläder vi redan har.
    Vad kul att du har fått igen maskinen, sy så det ryker ;)

    Lillaunderbarn.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Jag vill gärna rekommendera den här bloggen: http://lillamatderiven.blogspot.se/ Här ifrån kommer alla min favvorecept (eller e:s kanske jag ska säga)

    SvaraRadera
  9. Jag la upp Mileons favvisar som liten på min gamla blogg:

    http://underbargava.blogg.se/category/recept.html

    SvaraRadera
  10. Mina killars favorit är kyckling i currysås. Koka kyckling, potatis, moröyter med lagerblad, vitpeppar, curry, kardemumma. Tillsätt liiite grädde och mixa. Spä med kokvattnet. Smaka av. med mango till efterrätt är det en hit här hemma!

    SvaraRadera