tisdag 22 januari 2013

.Att välja njutning.

Jag är en väldans känslomänniska. När jag är glad spritter jag, när jag är ledsen lipar jag så det skvalar, när jag är sur tiger/fräser jag osv. Och det kan vända fort. På bara några sekunder.

Och jag kan när jag har sömnbrist "välja" negativa tankar lättare än när jag är utvilad.(Som många andra säkerligen.)

Men jag vill inte vara negativ, negativ är tråkigt och deppigt. Så jag försöker välja positivt. Att se det fina, även när barnen vill äta på natten.
För jag får ju faktiskt sitta med ett sömndrucket, varmt barn i famnen. Lukta och krama medan den lilla kroppen i takt med att magen blir mätt slappnar av och dåsar in djupare i sömnen. Ett barn som litar till fullo på mig. Är trygg i min famn och ger mig den största gåvan någon gett mig.
Föräldraskapet.

Dessa tankar försöker jag ha närmsta till hands när jag sitter där i mörkret. Mys, och tillvaratagande, snart har dom små liven inte tid för att sitta hos mamma lika ofta. Njutning nu, och sömn sen!

                                                               KÄRLEK

7 kommentarer:

  1. Känner igen det du skriver, och jag funkar på samma sätt. Inte alltid det lättaste att tänka positivt, men bra alla gånger som det går. Och du har ju helt rätt. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad fint skrivet och du har så rätt i det.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det gäller att lägga vikten på allt det positiva!

    SvaraRadera
  4. Tack! Behövde höra det där. Här är nätterna skit jobbiga just nu och som du skriver så är det lättare att bli negativ. Man fasiken! Jag får vara mamma! Min minsta son älskar mig så mycket att han vill vara nära, även på natten. Tack för att du gav mig lite perspektiv.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Du är en klok tjej! Det är inte så lätt att "välja" tankar alltid. Det kan vara skönt att få vara lite "pessig" ibland, få sura av sig liksom. Men visst, jag tror också att man mår bättre i längden om man kan ha en positiv inställning. Ta vara på de dagar då du kan njuta. Jag kan bara ana hur tufft det måste vara med två små, hur ljuvliga de än är och hur mycket man än längtat. Jag tycker du är grym, på alla sätt. Och det har du varit länge!

    Och... dina gullefjun är ju så söta så man svimmar!!!!!!

    Kram bästa Sara. Hoppas på god sömn för dig inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ibland är det verkligen svårt. Och absolut, ibland är det skönt att bryta ihop och komma igen. Men tycker jag själv ibland kan se bara det negativa, särskilt vid sömnbrist och det gör ju det hela ännu jobbigare.

      Men man är ju inte mer än människa och alls gör vi ju så gott vi kan!

      Tack - jag kan bara hålla med. Dog lite när jag såg bilderna - och dom vi tog i veckan blev också såååå bra! Kul!

      Och snart är det er tur att få en liten plutt - äntligen!! Ser fram emot någon magbild snart också! :)

      Kram mamma J!!

      Radera
  6. Så klokt! Försöker tänka likadant. Det är ju bara en kort tid det är jobbigt. När de blir lite äldre blir sömnen förhoppningsvis bättre men kanske blir det också mindre gos.

    SvaraRadera