måndag 16 juli 2012

.7 veckor och 3 dagar.

Igår var vi på BVC och barnen fortsätter växa i ett rasande tempo. Ture väger numera 4100 g (3450 g senast, för 2 v sen.) och är 54,2 cm lång.(52 cm senast.)

Sixten väger 3790 g (3260 g senast) och är 53,3 cm lång.(51,5 cm senast.)

Barnen mår bra, minus Sixten som har dum mage morgon och kväll. Började med Minifom i fredags och lite bättre har det blivit. Ska testa semperdroppar också. Har ni andra tips är ni mer än välkomna att dela med er! :-)

Nu drar vi till stugan några dagar och kurerar oss. Jag och Sixten är jätteförkylda så vi satsar på vila och mys.

Kram på er och tack för alla fina ord nu lämnar! ❤

6 kommentarer:

  1. Pruttmassage och bära honom på mage eller med knäna upp.

    SvaraRadera
  2. Lite spädbarnsmassage är aldrig fel! http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/ Nu måste det ju absolut inte vara kolik han har, dom får ju ont i magen titt som tätt de här små!
    Skulle det bli riktigt illa så kan ni kolla upp om det går att få akupunktur nånstans i närheten där ni bor. Ska vara grymt effektivt! Tyvärr är det inte så vedertaget inom vården så det erbjuds inte på så många ställen.
    Om det verkar vara gaser på tvären så finns det en liten "ventil" som man kan använda och som ska hjälpa barnet att få ut pruttarna. http://www.windi.nu/ Har inte provat den själv men har vänner som använt termometer i samma syfte och upplevt att det hjälpt deras barn.

    Åh förresten! En sak till: Amningste!!! Drick amningste, ta en liter per dag. Jag drack det pga problem med amningen med minsta dottern och tro det eller ej men hon hade knappt ont i magen alls under den perioden. Man kan även ge barnet lite av teet, typ några tsk per dag. Det tycker jag absolut du ska prova! Enklast och billigast är att göra det själv. Bara att koka upp 1 liter vatten och sedan lägga i 2 tsk fänkål och 2 tsk anis och låta dra i 10 min. Förvara det i kylskåpet under dagen. Smakar lite halvdant men det hjälper! Dessutom kan det påverka mjölkmängd och fetthalt positivt.

    Hoppas att det ger sig snart!
    Kram
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla upp massagen när jag har lite bättre uppkoppling. Upplever att det blivit lite bättre, och nu har vi adderat semperdroppar också och hoppas på ytterligare bättring.

      Gällande amningste så har jag slutat amma sen några dagar tillbaka, men tack ändå! :)

      Kramar Sara

      Radera
  3. Magmassage är grymt bra! Tror mig minnas att det finna bra instruktioner på nätet. Det hjälpte på Vilgot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla det när jag kommer hem från stugan - tack!

      Radera