fredag 16 november 2012

.Cellförändringar.

Som ni vet visade cellprovet jag tog på efterkontrollen cellförändringar och ytterligare en kontroll gjordes. I tisdags fick jag besked om att cellförändringarna är kvar och att jag fått tid för operation på tisdag. (20 november.)

Jag vet att det är vanligt och att det förhoppningsvis är helt ofarligt. Men såklart får jag katastroftankar emellanåt.
Min mormor dog för 2 1/2 år sedan av cancer i livmodern och äggstockarna som spred sig. Att jag haft ont i ryggen/magen några veckor lugnar ju inte direkt ner. (Inte ryggvärk utan något annat difust.)

Under den mesta delen av tiden är jag ändå ganska lugn. Kan ju inte göra så mycket nu, utan får invänta operationen och sen beskedet av analysen som görs av det man skär bort, som kommer 6-8 veckor senare... Men sen kommer tankarna; "Tänk om".

Så, lite jobbiga tankar - men försöker så gott det går "bara" flyta med..

14 kommentarer:

  1. Förstår verkligen hur jobbigt det är nu :-( Men som du skriver - tänk på att det är vanligt o oftast helt ofarligt. Skönt operationen är snart o hoppas tiden dit går fort! Stora kramar Nenne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord Nenne! Som du skriver är det oftast ofarligt så jag hoppas på det :)
      Kram

      Radera
  2. Hej Sara, hittade till din nya blogg idag av en slump. Kul att få läsa om er fortsättning, nu när man följt er resa sedan 2008.

    Kram Ninna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninna! Vad kul att du hittat hit - välkommen! Och igen, GRATTIS till pärlan!!!
      Kram

      Radera
  3. Usch och fy vad jobbigt. Förstår att du är orolig. Håller tummarna för att operationen går bra och att det inte är någon fara. Kram!

    SvaraRadera
  4. Hoppas så att allt kommer se bra ut. Har haft två vänner som haft som du och allt har gått bra. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristin! Skönt att höra att det gått bra för dina vänner!
      Kram

      Radera
  5. Jag förstår att det känns riktigt jobbigt, men jag tror att det är ofarligt. Skönt att du fick tid för operation så snabbt.
    Skickar en massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kramarna! Jag hoppas och tror du har rätt, förmodligen helt ofarligt.
      Kram

      Radera
  6. Lycka till på tisdag! Det kommer gå bra ska du se:) Kommer hålla alla tummar för dig att allt ser bra ut efter operationen.
    Härligt att killarna växer på, det gör min också! Går lite för fort ibland bara kan man tycka...

    Trevlig helg och kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja, det går i en rasande fart. Tänk att våra små snart funnits utanför magen i ett halvt år...
      Kram

      Radera
  7. Förstår din oro, men som du säger så är det säkerligen inget farligt. Lycka till och ta hand om dig och killarna!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag hade det ju också mellan A och E och efter op. bedömdes de som mellan medel och svåra (men min läkare bestämde att det har medel eftersom de annars skulle rapporteras till cancerregistret vilket jag var tacksam för som adoption hade kunnat gå om intet...). Trots.en centimeter bortskuren vävnad gick det bra att vara gravid och första uppföljning gick bra, väntar nu svar på andra. Sedan är det bara en kontroll till nästa år innan jag återgår till normal provtagning. Fördelen när man gjort sina kontroller som man ska är att även om man fått förändring snart efter det senaste fria tar cancer 10-15 år att utvecklas.

    Jag kommer till Lidköping imorgon å stannar till tisdag, du kan väl Maila mig: kantarellkisse@hotmail.com

    SvaraRadera