fredag 3 januari 2014

.Att dra ner på konsumtionen.

Konsumtionshetsen i samhället är verkligen enorm. Och jag shoppar aaalldeles för mycket. Mestadels till barnen dock, men ändå.

Därför har jag inför det här året haft två nyårslöften. 

1; Att införskaffa en menskopp. ✅
2; Att minska alla våra inköp.

Barnen har kläder och det enda dom kommer behöva framöver är nya WS-fleece samt vårskor. I övrigt tror jag deras garderob är komplett tills dom byter storlek.

Leksaker har dom redan alldeles för mycket av. Likaså allt annat.

Så, nu har jag skrivit det i text också, och hoppas jag ska lyckas hålla det.

Till övriga familjen kommer jag köpa nya assietter i dagarna för julklappaspengar då vi bytt ut vår andra hands-sorteringsporslin från Ikea med mitt "samlande-porslin" från Swedish Grace. Men har alltså inga assietter. Samt även en ny tvålpump då vår nuvarande spruckit.

Så, förutom det, önska mig lycka till! 😀

8 kommentarer:

  1. Menar du Swedish Grace? He he...

    Ja du gör helt rätt! Jag håller själv på och bantar antalet hudvårdsprodukter i hushållet. No poo för alla, utom min man som inte har kommit till insikt än! Jag är jättenyfiken på menskoppen men har lite ångest över att den ska kännas, alternativt försvinna in i kroppen så att jag måste få den utplockad på gynakuten! Men om du tycker den är bra så ska jag absolut investera i en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha- Japp, inte swedish grave :)

      Nej, min man är inte heller med på tåget. Men vi andra försöker välja bättre alternativ på det mesta.

      Jag tycker inte menskoppen känns allt, och den kan absolut inte försvinna in i kroppen. Betydligt större chans att en tampong gör det :)

      Radera
  2. Samlade du med? :-) Jag hade först tänkt att hoppa över assietter men vi ska nog också köpa sådana för det verkar visst behövas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp - har samlat några pr. Köpte 6 assietter för 699kr igår på Rörstrands outleten här i stan igår. Så nu har vi sex gröna av allt. Tänkte blanda med vitt nu tror jag.

      Vilken färg har ni?

      Kram

      Radera
  3. Lycka till! Vi har liknande nyårslöfte, sparsamhet har vi uttryckt det som. Fokus på hälsa och ekonomi ska vi ha här. Ja, konsumtionen är hysterisk kan jag tycka. Vi bor ganska litet (än så länge - letar hus) och vill inte ha prylar överallt så vi blir inte alltid lyckliga när vi får saker heller - faktiskt. Kan ju tyckas otacksamt men... vi behöver faktiskt inte så mycket, har det mesta vi behöver.

    Menskopp... låter så ofräscht men har förstått att de som har en är väldigt nöjda. Nu har du fått mig att vilja söka lite info iaf, om inte annat så för ekonomins skull. Men en fråga, måste man vara i upprätt läge hela tiden? Är det inte infektionsrisk om man "spiller ut" det inuti (om du förstår vad jag menar). Sorry för läskiga frågor men det är sådant jag kan tänka på :)

    Här är det god natt nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju jättebra ju! Bor man mindre måste man ju tänka på att inte ösa in nya saker då det ju bara blir rörigt då. Och tänket är ju kalasbra att redan ha fått in!

      Gällande menskopp tycker jag också det låter sjuukt ofräscht, men jag är såld efter en menstruation. Inte svårt att ta in eller ut, och jag tror absolut det är en större chans att få infektion med en tampong. Med menskoppen samlas ju blodet så du inte går med "gammalt" blod i musen. :)
      Och du behöver inte tänka på att vara i upprätt läge, jag sover med den också. Inga problem!
      Man ska ju tömma den var 4-8 timme så där är det ju inte heller risk för infektion.

      Du får läsa på lite, och känna efter. Men jag rekommenderar det absolut!

      Kramar

      Radera
  4. Jag köpte precis assietter från royaldesign.se till
    ett bra pris! Billigaste jag hittade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips - men bor i Lidköping, där Rörstrand tidigare hade sin produktion och vi har fortfarande en fabriksbutik här så köpte 6 assietter för 699kr igår. Visserligen andrahandssortering, men kanonfina ändå så är nöjd. 😀

      Radera