söndag 2 september 2012

.Otillräcklig och frustrerad.

Ibland känner jag/vi oss så otillräckliga och frustrerade.

Killarna är nog generellt sett ganska nöjda, men ibland är det gnäll konstant, och att dessa dagar inte bli frustrerad är stört omöjligt.

Att mata ett barn, medan den ena skriker.(Om man är ensam med dom.) Mata klart det första barnet och lägga. Mata det andra barnet och lägga det. Då vaknar det första barnet. Och så håller det på. Ibland blir jag tokig, och är så trött att jag vill gråta.

Vi hjälps såklart åt, men vissa dagar har A behövt jobba, och vissa dagar har någon av oss tagit lite egentid. Något vi prioriterar då ett par timmar i svampskogen för mig ger massa energi, på samma sätt som ett par timmars tennis för A är guld värt.
Lite andningshål som ger T och S gladare föräldrar.

Jag tror ingen förstår hur jobbigt det är att ha två spädbarn att ta hand. Förutom ni som också har det såklart. :)

Jag älskar dom över allt annat i hela världen, och oftast går det väldigt bra, men under tillväxtsprången eller utvecklingsfaserna tar dom nästan knäcken på oss.

Det är ofta väldigt kul också, särskilt nu när dom börjat visa intresse för varandra. Ture lyser upp som en sol om man sätter/ställer sig med Sixten framför honom. Såååå gulligt.

Jag förstår att ett sånt här inlägg kanske sticker i ögonen på vissa, men MÅSTE skriva av mig lite.

Så, nu har jag gjort det. :-)

21 kommentarer:

  1. Jag tror att alla föräldrar känner sig otillräckliga och totalt slut i perioder vare sig man har ett barn, tvillingar eller flera barn i olika åldrar. Ha inte dåligt samvete för det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag också. Försöker inte ha dåligt samvete när jag blir irriterad - men inte alltid lätt :)

      Kram

      Radera
  2. Du gör helt rätt i att skriva av dig! Trots att man har kämpat länge för att få sina barn så måste man ju få känna att det är jobbigt ibland precis som alla andra föräldrar känner och även skriver om!
    Vad söta de är när de ser varandra :-)
    Vi har bestämt oss för en likadan vagn som ni, den verkar toppen! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes skönt, även om jag trodde någon skulle slå mig på fingrarna för inlägget, men som vanligt är mina fina läsare bäst!

      Vad kul med vagnen - vi är sååå nöjda! Beställer ni från england?

      Ååå så mycket härliga saker ni har framför er!!

      Kramar

      Radera
    2. Jag tror att det blir England eller Holland, beror väl lite på hur valutan ser ut då :-)
      Va kul att du la upp några bilder på dem i vagnarna, de ser ut att ha det hur gott som helst där!
      Kramar

      Radera
  3. Jag kan skriva under på precis allt.

    En fundering - sover de tillräckligt? Mina är underbara när de är mätta o utvilade. Vi ska köra Sova hela natten-kur i helgen för att få ordning på dygnet. Hör av dej om du vill snacka. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bara är vi.. :-)

      Nattetid sover dom kanon, Sixten sover hela nätter sen någon månad. Somnar runt halv åtta och vaknar mellan 6-7. Ture har haft ett uppvak vid 2-tiden och ätit , men har inatt för första gången sovit hela natten.

      På dagtid, eller på eftermiddagarna sover dom dock inte tillräcklig och blir då väääldigt gnälliga runt 17-tiden. Och fram till läggdags..

      Hur sover dina? På dagen? Samtidigt?

      Hur gick matdebuten? :)

      Kram!

      Radera
    2. Jo de sover ofta samtidigt numera, man får träla med det. Vi vill ha bestämda tider nu, och hela nätter som sagt.

      Båda tycker om det mesta, särskilt gröt! Blir kladdigt men det är så kul. Extra plus att de sitter i barnstol vid bordet ist för i famnen. :-)

      Radera
  4. Klart man får "gnälla" lite. Det kvittar ju hur mycket man än har längtat efter barn så är det ju jobbigt ibland (eller ofta) jag som till och med tyckte det var krävande med en (som till och med var ovanligt lätt) kan inte ens sätta mig in i din situation. Jag har ibland frågat mamma hur fasen hon klarade av tre stycken. Men vi var tydligen sååååå snälla och skrek aldrig samtidigt...eh. Hon hade förvisso barnflicka till hjälp men sådana delar väl inte kommunen ut längre skulle jag tro haha.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jobbigt med barn. Vi brukar säga att det är dom man älskar mest som lättast kan driva en till vansinne.:)

      Ja, galet med tre. Då blir ju en "över" liksom. Det var för övrigt mina föräldrars granne, Majken, som var barnflicka hos er. :)

      Kram

      Radera
  5. Vet du vad? Även om man, som ni, haft svårt att få barn så får man faktiskt tycka att det är jobbigt. Ibland vill man bara sätta sig i ett hörn och gråta. Eller bara gå hemifrån och skrika lite i skogen. Och det är ok! Det är jobbigt att ha spädbarn och att ha två måste bli mer än dubbel börda.
    Innan jag fick barn (har två ganska tätt) så tänker jag ofta att det verkade så mysigt med tvillingar. När vi fått vårt första barn var jag så otroligt tacksam att vi bara fick en!
    Kontentan är iaf att oavsett hur lätt eller svårt man haft att få barn så innehåller föräldraskapet många underbara bitar men också flera ganska tuffa. Låt ingen få dig att känna dig sämre som förälder bara för att du erkänner att det är tufft ibland!
    Och kom ihåg att good enough är en ganska bra term :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma! Ja, det ÄR väldans mysigt med tvillingar, men också jobbigt. Försöker luta mig mot att jag gör så gott jag kan, och efter ett bryt brukar det kännas bättre. :-)

      Kram!

      Radera
  6. Förstår att det är tufft, jag som tyckte att tiden ofta inte räckte till med ETT barn. Kan tänka mig att man måste ha mer tålamod med skrik bland annat. Minns första tiden när jag inte ens kunde lägga ner E för att göra frukost innan hon började gråta.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man utstår en del. Och personalen på bb sa att man som tvillingmamma ofta måste vara lite hårdare - och det stämmer nog. Det slår ju liksom aldrig fel att båda blir supermissnöjda när man hällt upp kaffet och fått iordning frukosten..

      Men, man klarar ju det man måste. Sååå spännande att följa dig nu - tänk att lilla E snart är storasyster!!

      Kramar!

      Radera
  7. Känner igen det där och även fast det kanske inte till nytta nu så blir det lättare.
    Det har det blivit här i alla fall.
    Ja förutom vissa nätter o dagar men så har nog alla föräldrar det.
    Men nu kan barnen krypa in i ett annat rum så sitter dom där och leker och man hinner göra lite mera.
    Men jag förstår dej.

    Skönt att ni tar egen tid, för det behövs verkligen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är skönt att höra. Och jag tror det kommer bli så här också. Dom börjar visa intresse för varandra, och när dom kan sitta ordentligt tror jag dom kommer vara lättare att hantera..

      Kram

      Radera
  8. Hej!
    Ja känner igen mej Precis i allt de du skriver!
    Fick två flickor den 27/7 och det är verkligen inte lätt alla gånger.

    Våra flickor "drar" igång varandra. Freja börjar å väcker Nova sen när väl Freja har somnat väcker Nova henne! och så håller de på så . De slår aldrig fel.. Och speciellt när man har satt sej vid bordet å ska äta eller göra något annat.

    Nu är flickorna i en tillväxtfas och är hur gnälliga som helst, Ibland är de så frustrerande och jobbigt så ja bara sätter mej ner å gråter, bara för att få ut allt! Sen reser ja mej upp å fortsätter.

    De ä inte ofta ja gnäller men ibland måste man faktiskt få gnälla lite! Vet precis vad ni går igenom.

    Föresten hur gammal va Sixten när han började sova hela nätter? :)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Självklart måste du få gnälla av dig. Jag vet hur det är med en som tjorvar ibland och man kändes sig helt slut. Då kan jag bara tänka mig hur det är med två.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag brukar tänka på dig, hur ni har det. Jag kan känna mig jättetrött, otillräcklig i vissa gånger och kan vara frustrerad fast jag har "bara" ett barn. Då kommer du ofta i mina tankar och andra föräldrar som har tvillingar att ni måste ha dubbelt så fint men samtidigt dubbelt så krävande också. Jag tänker också ofta på hur det skulle ha blivit för oss om Arvids tvillingssyskon hade också klarat sig.
    Ni gör så klokt att ni tar egen tid ibland, det behövs verkligen!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Ja Majken var det. Men gud vad världen är liten eller haha häftigt :)

    SvaraRadera
  12. Ja förstår! Herregud vilket jobb ni gör :) blir imponerad. Jag kan känna mig otillräcklig och stressad med A-V, kan nästan inte ens tänka mig hur det skulle vara med två.

    Kramar <3!

    SvaraRadera